مصرف سیب زمینی با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ارتباط دارد

 22 دسامبر 2015- محققان دانشگاه هاروارد درگزارشی اعلام کردند که مصرف زیاد  سیب زمینی  می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد اما جایگزین نمودن سیب زمینی با غلات سبوس دار می تواند از این خطر بکاهد.

 نتایج این تحقیق که در مجله ی Diabetes Careمنتشر شده است حاصل آنالیز اطلاعات زنان و مردان متخصص سلامت در ایالات متحده آمریکا است که درشروع  تحقیق به دیابت، سرطان یا بیماریهای قلبی عروقی مبتلا نبودند. دکتر Qi Sunوهمکارانش از دانشکده ی بهداشت عمومی Chanدر دانشگاه  هاروارد به بررسی  اطلاعات 70773 زن از مطالعه ی سلامت پرستاران (1984 تا 2010) و 87739 زن از مطالعه ی سلامت پرستاران دو (1991 تا 2011) و 40669 مرد از مطالعه ی پیگیری سلامت  متخصصان (1986 تا 2010)، به منظور ارزیابی تأثیرمصرف سیب زمینی  بر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 پرداختند.

تعداد 15362 مورد ابتلا به دیابت نوع 2 در طول 3988007 نفر-سال دوره ی پیگیری تشخیص داده شد. در این بررسی ها مشخص گردید مصرف زیادتر سیب زمینی (شامل سیب زمینی آبپز، پوره ی سیب زمینی وسیب زمینی سرخ کرده) با افزایش  چشمگیر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است. این یافته ها حتی پس از تعدیل عوامل مداخله گر نظیر رژیم غذایی، عوامل جمعیتی ، شیوه ی زندگی و نمایه ی توده ی بدنی ثابت ماند.

خوردن هفت وعده سیب زمینی درهفته منجر به افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می شود درحالیکه  افزایش 3 وعده سیب زمینی به این مقدار سبب افزایش بیشتر این خطر می گردد با این حال جایگزینی 3 وعده یا بیشتر در هفته  با مقدار مساوی از غلات سبوس دار به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند.

به عنوان بخشی از مطالعه ی سلامت پرستاران، غلات کامل شامل نانهای تیره، غلات صبحانه ی سبوس دار، ذرت بو داده، جو دوسر پخته، جوانه ی گندم، برنج قهوه ای، سبوس و سایر دانه ها (مانند گندم بولگار و کینوآ و کوسکوس) می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

محدود نمودن مصرف سیب زمینی  برای افرادیکه  به دیابت نوع 2 مبتلا هستند، نیز مفید است زیرا سیب زمینی حاوی مقادیر قابل توجهی کربوهیدرات می باشد. یک رژیم کم کربوهیدرات می تواند به بهبود  کنترل  قندخون و کاهش وزن افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در برنامه ی آنلاین آموزش تغذیه ی کم کربوهیدرات بصورت رایگان ثبت نام کنید دراین برنامه به افراد مبتلا به  دیابت نوع 2 کمک می شود تا وابستگی خود را به دارو کاهش دهند. (برای اطلاع از این برنامه کلیک کنید).

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/dec/eating-fewer-potatoes-can-reduce-risk-of-type-2-diabetes,-harvard-researchers-report-96243802.html